Visum!

I förrgår var jag ju som sagt på ambassaden. Det var mäktigt! När jag kom dit så var det ett enormt jättestängsel runt hela området och utanför är ett litet "säkerhets hus". Såg ut som säkerhetskontrollen på flygplatsen.
Jag fick stå, i en liten kö, bakom en skylt innan vi fick komma in i säkerhetskontrollen. Alla var tvugna att stå bakom den skylten innan ingång. Det står "Stand behind this sign if you are aplying for a Non-immigrant visa". Sen ropar en vakt  fram oss en och en och då ska man ha alla sina papper beredda att visa för vakten. Rolig var han i alla fall.

Vakt: Godmorning, godmorgon!
Jag: Godmorgon!
Vakt: Har du ditt pass med dig?
Jag: Ja (och såkollar han på mina papper och kvitto)
Vakt: Har du din mobil med dig?
Jag: Nej, den är hemma.
Vakt: Ingen mp3, nått elektroniskt?
Jag: Nej, allt är hemma.
Vakt: Inga handgranater? Lämnat dom hemma? (skämtar såklart)
Jag: Hahaha, jaa, nej, dom har jag lämnat hemma!

Det hela gick ganska smärtfritt och fort. När jag kom in i byggnaden så ska en "Cashier" samla ihop alla papper och mitt pass för att skicka vidare det. Sen får man sitta ner och vänta på rader av stolar tills dom ropar upp ens namn i högtalaren. Efter 10 minuter hörde jag mitt namn.

"Jacqueline Usterud, please go to window F"

Där skulle dom skanna mina fingeravtryck på en grön mojäng. Och mina fingrar är ju lite korta så jag fick pressa upp dom och trycka ner. Lite komplicerat men det gick fort.
Sen frågade tjejen där mig 3 frågor och sen fick jag gå. Jag hade frågat mamma innan om hon trodde att dom frågade saker på engelska, och mycket riktigt så gjorde dom det.

"So, you are going to Brigham Young University"
- Yes, on Hawaii.
"How are you paying for school?"
- By csn. Would you like to see my papers? (Tjejen kollar)
"Why did you choose a school in the US?"
- Well, It's trough my church so i thought, why not.
"Have you ever been to the US?"
- No.
"Okey, you can keep these (papprena alltså) and this, your I-20, you will have to show at the airports in the US. So keep theme with you in your handluggage, available. And your visa will be sent to you in a few days"
- Okey, thank you!

Sen fick jag gå hem. Jag var klar ungefär kvart över 8. Gick hur fort och smärtfritt somhelst. Igår, det vill säga dagen efter, så fick jag hem mitt pass med visum i. Igen big deal alltså.

MEN! Dom har stavat fel på mitt namn! ARGH! Missat en bokstav. Katastrof. Jag fick panik och kollade igenom alla mina papper, men där står det såklart rättstavat. Varför har dom missat det!!! Ugh. Så nu måste jag ringa dit på måndag och se vad man gör åt det. Jag vill inte behöva gå dit igen... ?

orolig,
Jay


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0