Ansöka till FIDM?

Jag fick en fråga för några dagar sen om hur jag gick till väga med min ansökan till FIDM, så nu tänkte jag berätta lite!
Det första jag gjrode var att leta upp FIDMs hemsida (http://www.fidm.edu) och klickade runt bland de olika flikarna dom hade. Sen såg jag till att få lite information + katalog från dom hemskickat till mig.

Request Info: http://fidm.com/about/contact/admissions-info-request/index.html

Det allra bästa man kan göra är att skaffa en Admissions advisor och få hjälp med frågor och ansökningsprocessen. Dom kontaktar en automatiskt när man ber om information. Var inte rädd, för dom är otroligt vänliga och hjälpsamma. TIll skillnad från Svenska skolor så vill dom gärna ge en så mycket information som möjligt, medans Svenska skolor oftast vill att man tar reda på det själv (attityden är sådan i alla fall). Min Addmissions Advisor var/är Kathi Gilbert, hon är sjukt snäll och uppmuntrande. Och hon hjälpte mig igenom hela ansökningsprocessen.

Ansökningen innebär:
3 rekommendationer (antingen från kollegor, lärare m.m)
Korta "uppsatser" om varför man söker till just deras skola, deras program och lite om digsjälv.
Alla ansökningsblanketter skickas till dig genom din admissions advisor, som dessutom finns där för att hjälpa till.
Antagningsprover (Olika beroende på program du väljer, som din Admissions advisor gärna hjälper dig med)'
TOEFL test resultat (Ett internationellt engelska test som bedömer hur bra engelska du har, om den är tillräcklig för College/universitets nivå)
Slutbetyg från Gymnasiet (eller Grundskolan om du inte tagit studenten från Gymnasiet)
En $20 avgift för att din ansökan ska behandlas

Detta låter kanske som mycket, men det går generellt fort att göra. Plus att allt arbete är värt det om du kommer in!

Mer frågor? Fråga på!

Kommentarer
Postat av: Eleanor

Hej! Jag har tusen frågor :) Men kan börja med en! (Funderar på att söka filmkostymsutbildningen och har fått hem alla papper från en Kathy på skolan)

1. Hur lång tid innan ska man förbereda sig med allt pappersarbete inklusive Visum, CSN och ansökningspapper, finns det ett sista datum innan terminen börjar? Och i vilken ände ska man börja? känns som alla papper behöver bekräftelse på nåt av det andra :) tacksam för svar!!

2011-04-16 @ 19:52:53
Postat av: Eleanor

PS. du får gärna maila :))

2011-04-16 @ 19:53:58
Postat av: Jacqueline

Hej Eleanor! jag skulle gärna maila tillbaka, men fick ingen emailadress. :)

2011-04-18 @ 16:57:33
URL: http://confessionsofjaykaiy.blogg.se/
Postat av: Eleanor

Oj jag trodde den visades i fältet :)

[email protected]

2011-05-07 @ 22:34:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0