Visum & Update

För att göra en lång historia kort, så fick jag smått panik igår när ännu ett brev kom från csn om att dom vill ha in fler uppgifter. Denna gång betyg från Tillskärarakademin. Eftersom vi bara får diplom för avslutad kurs så fick jag smått panik och ringde upp csn.

Fakta: jag msåte ha fått CSN beviljat för att kunna söka visum. Om jag måste lämna in flera uppgifter, och inte får diplomet förens efter den 18 December så har jag mindre än 2 veckor på mig att fixa visumet. Samtidigt som jag jobbar, och julen är FULL med röda dagar.

MEN. Efter ett samtal med en väldigt trevlig man på CSN
så beställde han ett finansierings intyg och rekommenderade att jag ringde upp Ambassaden och förklarade läget och skulle kolla om intyg var okej att söka visumet med.
Så jag ringde upp Amerikanska Ambassaden, som endast har telefontid på non-immigrant avdelningen mån-tos 13-14 (I know, snacka om att slänga sig på telefonen vid klockan 13.00 prick). På Ambassaden får jag prata med en ännu trevligare man, som jag först frågar om mitt gamla visum och nya I-20 papprena och om det verkligen stämde att jag behövde söka HELT NYTT visum som den tanten jag mailade förrut svarade att jag var tvungen att göra. Men det visar sig att jag inte alls behöver söka nytt visum, utan använder det jag har nu, men visar då istället upp nya I-20 pappret med de nya giltiga visumdatumen på i Immigrations (tullen) i USA, och allting kommer vara okej. Ni förstår nog inte lättnaden! Helt sjukt! Sen frågade jag ändå, att om jag nu skulle ha sökt nytt visum, räcker det med ett finansierings intyg från CSN för att söka visumet då? Och javisst, det gjorde det absolut. Dom behöver bara bevis på att du kan finansiera dig på något sätt när du är där.

Sedan kom jag på att jag måste fråga om mitt Pass också. Det går ut i slutet på nästa år, och hur gör jag då med mitt nuvarande visum som sitter fast i det passet? Ja, då åker man med dubbla pass istället. Ett med ditt visum i (det utgångna) och det nya, som är uppdaterat och har ny bild i och allt. Perfekt!

Alltså:
Från en ca 2 timmar stressad/förtvivlad/smått hopplös/irriterad och arg situation, så löste sig allt helt otroligt smidigt. Speciellt är jag tacksam för lugna och trevliga människor, som verkligen gör sitt jobb bra på kundtjänsten på CSN och Ambassaden, och lättade en frågvis (och djupt återhållsamt hysterisk) Jacqueline.

Allting kändes då verkligen - Meant To Be.

För att plussa på storheten på Onsdagen, så fick jag även ett mail från min Academics Advisor, Betty Nikora, imorse (Torsdag) som jag mailat i tisdags angående att mitt konto inte gick att access:a (två minuter efter mailet visar sig att jag nu hade access till mitt BYUH konto - YIPPIE!), och hon skriver att hon har lagt in ett klass-registrerings datum på den 27 oktober. Detta såg jag förståss i morse och började glatt klicka i och registrera klart mitt klass schema. Små

Oh the joy!
Hmm. detta vart inte direkt att göra en lång historia kort.. Förlåt!

Kommentarer
Postat av: Nät

Jo jag förstår PRECIS!! Och Betty Nikora borde vinna Nobels fredspris, för hon är BÄST

2009-10-30 @ 04:08:49
Postat av: Anonym

och jag tycker du borde få nobelpriset i att ta saker i egna händer och fixa det som måste fixas. hurra för jacki!

2009-10-30 @ 07:30:32
URL: http://blommigaprickar.blogspot.com
Postat av: Sissel

sorry, missade att skriva dit namnet på föregående inlägg.

2009-10-30 @ 07:31:41
URL: http://blommigaprickar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0